pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 0 no 0 balsīm

mosties.org

2010. gada 21. jūnijs 15:36 Komentāru nav

Kvalitātīva ģimene ne vienmēr ir «stipra»

Igors Kons

Sociologs Igors Kons pirms pāris nedēļām intervijā portālam politika.lv pieminēja ģimenes institūta pārmaiņas un visai izplatītos priekšstatos, ka ģimene ir apdraudēta un ka agrāk ģimenes ir bijušas stiprākas (ar to domājot labākas).

I. Kons gan uzsver, ka svarīgāks ir nevis ģimenes stiprums, bet gan tas, cik labi tā apmierina cilvēku vajadzības, un tādā gadījumā ģimenes stiprums ne vienmēr nozīmē arī kvalitāti.

Ģimene kā sociālās kontroles rīks

Mūsdienās indivīdiem ir aizvien vairāk personiskās brīvības un ka ir aizvien mazāk uz mūžu saistošu apņemšanos un solījumu. Jaunības lēmumiem nav jābūt fatāliem, daudzus no tiem dzīves laikā vismaz daļēji varēs mainīt. Mūsdienās cilvēki reti kad visu mūžu nostrādā vienā darbā, un cilvēki visu mūžu var arī nebūt vienā attiecību savienībā. Viņi var dzīvot kopā un izšķirties; viņiem var būt arī kopēji bērni, bet arī tas nav arguments, lai viņi dzīvotu kopā.

Indivīds sev pieejamo brīvību var izmantot bezatbildīgi, un šis ir iemesls, kamdēļ konservatīvajiem (un reliģiski noskaņotajiem) nepatīk individuālās brīvības pieaugums — tas tiek saistīts ar tikumu pagrimumu. Ja divi cilvēki nebūs saistīti ar sociāli un juridiski nesaraujamām saitēm, tad taču viņi darīs cūcības un par to neatbildēs. Pārkāps laulību, nodarīs otram ciešanas pārnēsās slimības, sēs morālo pagrimumu un degradēsies aizvien zemāk un zemāk.

Ģimenes institūcija, kurā iekļauties bērnu radīšanas un viens otra atbalstīšanas nolūkā ir indivīda sabiedriskais pienākums, ir bijusi viens no sociālās kontroles elementiem, kas šādas izpausmes ir palīdzējis novērst. Piemēram, seksa aizliegums pirms laulībām nozīmē, ka vīrietis nevarēs sievietei uztaisīt bērnu un aizlaisties — viņam būs jāpaliek un par bērnu jārūpējas.

Un vēl ģimene sabiedrībai ir vajadzīga, lai mudinātu cilvēkus vairoties. Reliģiskā izpratnē vīrieša un sievietes savienībai tikai tad ir attaisnojums, ja viņi palīdz sabiedrībai atražoties. Tāpēc ir iebildes pret abortu, jo tas nozīmē, ka cilvēki mūk no sava sabiedriskā uzdevuma. Bērni pirmām kārtām ir nepieciešami sabiedrībai, nevis indivīdiem, un uzskats, ka sievietes mūža centrālais mērķis un augstākā laime ir laist pasaulē un audzināt bērnus, ir ideoloģiska konstrukcija, kas ir racionāla sabiedriskā, nevis indivīduālā līmenī.

Homoseksuālisti atražoties nevar, tāpēc viņi tiek uzskatīti par pieņemamiem, pretdabiskiem, un viņu neauglīgā savienība tiek uzskatīta par amorālu. I. Kons gan norāda, ka kopš seksuālās revolūcijas, kas seksuālitāti atdalīja no reprodukcijas (pretapaugļošanās tabletēm šogad palika 50) un sabiedriskā līmenī attīstīja uzskatu, ka sekss ir baudas, nevis bērnu dēļ, šī argumenta nozīme ir mazinājusies, jo zudusi ir atšķirība starp homoseksuālistiem un parastajiem cilvēkiem.

Brīvība, ērtības pienākas, ja pilda saistības

Mūsdienās cilvēki precas vēlāk vai arī neprecas nemaz, biežāk šķiras, biežāk maina partnerus. Kādas sekas tas atstāj uz sabiedrību?

Attiecību nenoturība, nepilnās ģimenes, kopdzīve ārpus laulības var būt ne tikai tikumiskas degradācijas, bet arī indivīdu emancipācijas jeb atbrīvošanās izpausme. Ja cilvēks spēj atbildēt par savu rīcību ne tikai tad, kad viņš ar laulības un bērnu saitēm ir savažots uz mūžu, bet tāpēc, ka ir pieaudzis, stiprā ģimene patiesībā ir drīzāk traucēklis dzīves kvalitātei, nekā dzīves kvalitātes veicinātājs.

Arī I. Kons stāsta, ka cilvēki mūsdienās ģimeni vairs nevērtē pēc stabilitātes, bet gan kvalitātes.

Šodien socioloģijā viens no svarīgākajiem jēdzieniem ir subjektīva labklājība (subjective well-being): cilvēki vērtē nevis kvantitatīvi to, kas ir un kā nav, bet kvalitatīvi. Laba ģimene ir tāda, kur ir labi ne tikai mammai un tētim, bet arī visiem kopā, iekļaujot bērnu. Tas izmaina lēmumu pieņemšanas mehānismus un nozīmē labāku kooperāciju starp vecākiem. Sasniegt subjektīvo labklājību ir sarežģītāk — spēka paņēmieni vairs nenostrādā. Turklāt gatavās shēmas neeksistē.

No šāda skatu punkta saukļiem par stipro ģimeni nav izšķirošas nozīmes. Svarīgāk ir nevis tas, ka bērnam ir tēvs un māte, kas dzīvo kopā ar viņu, bet gan tas, ka visiem ģimenē ir labi. Ja labi ir dzīvot kopā — dzīvojam. Bet var arī neturēties kopā,  ja šāds risinājums ir optimāls visiem un katrs turpina pildīt savus pienākumus. Ja pienākumus nepilda, sākas cits stāsts, kurā ir īstā vieta gan sabiedrības spiedienam, gan tiesas darbiem.

Cilvēkiem, kuriem ir attiecības, pienākumi nemainās atkarībā no tā, vai ģimene ir stipra vai nav. Un pienākums nav būt vienās attiecībās līdz mūža galam. Pienākums ir domāt, ko dari un atbildēt par izdarīto.



— nııtŕø

 Raksturvārdi: ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:

Komentāru nav



Meklēšana

Šī diena

  • Margots, Igors, Ingvars

pēdējās atsauksmes

  • Viktors: Ka man nav ko darīt man nužna palīdzīb matenē
  • Edijs: Ja mums ir foto un video materiāli, kur redzams, kā Koperfīlds pazudina brīvības statuju, ko tad tas …
  • Vitolds: Viena no skaistākajām vietām Latvijā!
  • keip: Tas links vairs nedarbojas tādēļ lietojiet šo :) https://www.youtube.com/w atch?v=Z_oDMXi-Qeg
  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velams no valmi…

izvēlēts raksts

Iesim atpakaļ pie dabas, teica mūsdienu cilvēks un, iebraucis ar mašīnu kāpās, ieslēdza CD atskaņotāju. Paspēlēsimies, teica cits mūsdienu cilvēks, un devās uz Karostas cietumu.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu Karostas cietuma spēles »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties internetā kopš 2002. gada

E-pasts: mosties-at-gmail-com

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas