pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 0 no 0 balsīm

mosties.org

2006. gada 26. septembris 13:16

noplēšot cilvēka etiķeti

Nez, cik viegli ir cilvēkam pārvērsties par dzīvnieku? Bezpajumtnieki to var pastāstīt.

Dzīvojot izdzīvošanas režīmā, šķiet, tikai loģiski atmest dažādus neracionālus, pat traucējošus kultūras žņaugus. To, ka skūt bārdu un mazgāties nav obligāti, sapratīs ikviens, kam šādas greznības nav ikdienā pieejamas (un, atšķirībā no dzīvniekiem, cilvēkam pašnotīrīšanās mehānismi, ko lietot ārpus komunālajām ērtībām, nepiemīt). Taču zīmīgāk ir tas, cik ļoti klaiņojošs dzīvnieks līdzinās klaiņojošam cilvēkam arī citās sadzīves izpausmēs.

Kaķis ar saplosītu ausi, cilvēks ar zilu aci un praķim norautu piedurkni šo līdzību pasaka gana skaidri. Kāpēc vajadzīga karote un dakšiņa, ja nav galda un trauku? Kurš teica, ka piedzerties un gulēt stacijas tunelī ir neglīti? Vienīgais, ko šādā veidā nevaru noskaidrot – kas notiek ar morāli viņos. Etiķete? «Kas tad ir etiķete? Sabiedrībā noteiktas uzvedības un izturēšanās normas sauc par etiķeti. Tā sakņojas paražās, uzvedības kultūrā, tradīcijās, rituālos, audzināšanā,» pirms pāra gadiem rakstīja Dialogi.lv. Sabiedrība un kopiena var atšķirties no tās, ko par smalkām un atbilstošām uzskatām mēs, un, ja tā, ko gan var pārmest?

Vakar redzēju, kā vairāki ļaudis bariņā stāvēja, kaut ko apsprieda, un vienam uznāca klepus. Cilvēka kārtīgi paklepoja (roka mutei priekšā ir buržuāziska liekulība), tad drusku pavēma, taču pārējie uz to noskatījās, it kā šis cilvēks pirkstos virpinātu zelta «Parker» pildspalvu vai Nokia 8800.

Tā mēs visi piemērojamies. Pēc tādas klepus etīdes neizklepots paliek tikai viens jautājums – kas nosaka to, ka ir daži, kas no lielākās elles iznāk ārā tīri, un savukārt citi kļūst cilvēcīgo nokrata jau pirmajās purva brišanas dienās. Un ne jau par bezpajumtniekiem ir šis stāsts.



—  

 Raksturvārdi: , ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:



Meklēšana

Šī diena

  • Baiba, Barba, Barbara

pēdējās atsauksmes

  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…
  • Paula Izabella: lai man atsuta interesantus uzdevumus ar atteliem ar bildem u.t.t.

rubrikas

izvēlēts raksts

«Es ķīniešus un melnādainos Cēsīs nevarētu pieņemt. Ko viņi te labu varētu darīt? Neko. Zags un izplatīs narkotikas,» sacījusi kāda skolniece, kad Cēsu rajona laikraksts «Druva» tai jautājis: Vai jūs satrauktos, ja migranti ierastos Cēsīs? Šaubos, ka viņa pati to izdomāja.

Re, kā uz Francijas notikumu fona, kur risinās hard-line politiķu cīniņi ar musulmaņu iebraucējiem, vārds «(i)migranti», kas pie mums 1990. gadu sākuma agresīvā nacionālisma viļņa iespaidā bija ieguvis negatīvu nokrāsu (tā tika apzīmēti padomju gados iebraukušie neintegrējušies/neasimilējušies cittautieši), atkal ir aktualizējies, turklāt, iegūstot to pašu konotāciju.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu nepatika pret imigrantiem »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties.org internetā kopš 2002. gada

E-pasts: redakcija-at-mosties-org

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas