pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 0 no 0 balsīm

mosties.org

2006. gada 27. marts 00:16

slēpošanas socioloģija

Kalns un sniegs – tas ir labi. Kalns, sniegs un pacēlājs – vēl labāk, jo tas nozīmē civilizāciju, naudas apriti, komunikāciju, transportu, sakarus, mūziku, standartus. Šāds kalns nozīmē socializēšanos, normu un aizliegumu sistēmas izveidi, kā arī uzvedības kodeksu, kas ietver arī modi.

Redz, tas vairs nav 90. gadu sākums, kad kāds entuziasts pie kalna uzslēja pacēlāju, un kalna galā pie staba piestiprinātā trīslitru burkā tie, kas vēlējās, varēja atļauties un novērtēja šīs pūles, iemeta pa Repšes rubuļu desmitniekam. Toreiz slaloma slēpes un zābaki bija statusa apliecinājums, un sētas čaļiem nekas netraucēja braukt lejā arī ar distanču slēpēm. Tolaik slēpošana bija īsts tautas klases pasākums, bez īpašām prasībām un noteikumiem. Galvenais, lai sadursmes brīdī nesāktos pārāk asiņaina izrēķināšanās – tā, lai gan šādos pašdarbības klubiņos apsardzes, protams, nebija, lielākoties beidzās ar pāris naidīgām piezīmēm, kas ātri aizmirsās vispārējās sniegotās solidaritātes kupenās.

Tagad viss ir civilizēti – tagad Tu uz kalnu vari braukt droši, jo zini, ka Tavu pārlauzto kaklu uz vietas mēģinās salikt kopā mediķi, Tu zini, ka Te tiks normālas slēpes vai normāls dēlis. Ja kopš pamatskolas laikiem gūtās ziemasprieku iemaļas pačibējušas, vai arī sporta eksāmena laikā norādīji, ka esi specializējies tikai braukšanā ar ragaviņām, Tevi apkalpos instruktors. Un vēl Tavu komfortu sargā brīdinājumi, ka ar distanču slēpēm tuvumā nerādīties, suņus līdzi neņemt, citādi nāksies kādam tos nošaut, bez slēpēm uz kalna nerādīties, pa zobiem norauties riskē arī ātro bezpagriezienu nobraucienu cienītāji. Šeit ir kārtība, tātad. Viņi kārtību uztur, jo viņiem par to maksā. Mēs.

Savā ziņā pārsteidzoši, cik vienkārši kalns vienādo savus lietotājus. Palūkojies uz ļaudīm, kas šeit atraukuši pavadīt sestdienu, paskaties, kādi viņi izskatās, kā ģērbjas. Tas ir kalna stils, uz kalna tā ģērbties ir pieņemts. Dēļu pavēlnieki jau popkultūras un ielas līmenī saistās ar hiphopa paveidu, līdz ar to skeitborda/snovborda kustības ārišķīgās izpausmes ir iepriekšnoteiktas arī pirms kalna apmeklējuma.

Ar slēpotājiem ir mazliet citādāk – slaloma slēpes nav spējušas kļūt par tik spēcīgu stila elementu, un tas arī ir saprotams – snovbords veidojās kā alternatīva un konkurējoša, vairāk uz andergraundu orientēta kustība, kuras attīstībā vērojamas zināmas paralēles ar vispārējo hiphopa kultūru. Taču slēpotāji – kā viņi sākuši slēpot, tā arī turpina, slēpošana ir tradicionāla. Spēles kļūst drusku labākas, mazliet mainās dizaina elementi, taču visumā – visnotaļ pieradināts veids, kā tikt no kalna augšas kalna lejā.

Tajā brīdī, kad slēpošanas kalnu apkalpošanas punktos sāka iznomāt ne tikai slēpes, nūjas, zābakus un dēļus, bet arī bikses un jakas, kalna lietotāji salīdzinoši vieglā ceļā pieņēma kalna modi. Ja tev mājās nav jakas, kas piegriezuma, krāsu un citas stilistikas ziņā līdzinātos kalna publikas lietotajai, Tu to drīzāk izīrēsi, nekā brauksi ar savu uz ielas velkamo ziemas jaku – protams, tas attiecas uz gadījumiem, ja kalna stils nav kļuvis par Tavu ikdienas stilu un Tu nevelc slēpošanas jaku ikdienā. Uz kalna Tu redzēsi tikai dažus cilvēkus parastās treniņbiksēs, džemperos un stilam neatbilstošās jakās. Uzdrošināmies teikt, ka tas nav tik daudz ērtuma, cik konformisma dēļ. Apģērba noma nemaksā tik dārgi, lai būtu liela vēlēšanās apsvērt iespēju lauzt pieņemto stilu.

Pāris lati par inventāru, pāris par apģērbu, vēl daži par pacēlāju nomu – un Tu esi vienlīdzīgs ar citiem. Uz kalna ļaudīm ir formas, vienots stils, un, ātrumā traucoties viens otram garām, firmīguma izpausmes nezinātājam nemaz nav tik viegli pamanīt.

Šajā ziņā kalns ir demokrātiska vieta. Vismaz tikpat demokrātiska, kā Aleksandra Lukašenko uzvara Baltkrievijas prezidenta vēlēšanās, kad par viņu nobalsoja 84 procenti vēlētāju. Jo arī mēs balsojam. Slēpotāju taču netrūkst (tāpat kā balsotāju).



— nııtŕø

 Raksturvārdi: , ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:



Meklēšana

Šī diena

  • Dzirkstīte, Anta, Antonija

pēdējās atsauksmes

  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…
  • Paula Izabella: lai man atsuta interesantus uzdevumus ar atteliem ar bildem u.t.t.

rubrikas

izvēlēts raksts

Kas digitālajā laikmetā ir īsts? Tas, ko Tu vari aptaustīt, vai arī tas, ko Tu vari ērti pavairot, pārsūtīt, pārveidot? Īsts ir tas, kas atbilst mūsu priekšstatiem par lietas, parādības atbilstību kontekstam, taču, tā kā tīkla pasaule mūsu ikdienas kontekstus maina strauji, drīz būs arī jāpārvērtē atbilde uz jautājumu — kas ir īsts un kas tikai simulācija.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu digitālais īstums »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties.org internetā kopš 2002. gada

E-pasts: redakcija-at-mosties-org

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas