pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 4.2 no 5 balsīm

mosties.org

2012. gada 28. jūnijs 21:16 Divas atsauksmes

Dzīvība un vara

Pro-life/pro-choice

Kas kopējs mušai un cilvēkam? Tie abi ir dzīvi. Tajos abos notiek bioloģiskie procesi, kas ķermeņa daļas un to īpašības apvieno vienotā sistēmā, kura spēj patstāvīgi darboties reaģēt uz vidi. Tad kāpēc viena dzīvība ir vērtīgāka nekā cita; kāpēc vienas dzīvības izdzēšana faktiski tiek uzskatīta par morāli neitrālu darbību, bet cita — par kaut ko ierobežojamu?

Par dažādajām dzīvībām tieši tik absurdās kategorijās gribas domāt, kad tiek diskutēts par abortiem. Tā var labi redzēt, ka šo debašu centrā ne jau nu dzīvības vērtība pati par sevi. Kontrole pār cilvēku ķermeņiem ir ceļš uz savas ideoloģijas reālizēšanu.

Tiesības (ne)izvēlēties?

To, ka cilvēks ir radības kronis, kas pret pārējām dzīvības formām izturas tā, kā tam pašam ir ērtāk, par pašsaprotamu ļauj uztvert reliģiskais fons. Cilvēka nošķīrums no visām pārējām dzīvajām būtnēm, no vienas puses, ir krietni samazinājis ar nogalināšanu saistīto morālo dilemmu loku, bet, no otras puses, saasinājis ar cilvēka dzīvību saistītās morālās dilemmas. Attiecības ar dzīvnieku pasauli skaidrot ļauj atsaukšanās uz «dabisko» lietu kārtību, kas izpaužas barības ķēdē vai gluži vienkārši tiesībām nesodīti tikt vaļā ar traucējošām zemākām dzīvības formām. Savukārt attiecības ar cilvēku pasauli var skaidrot, izmantojot plašu reliģisko un gan jau arī laicīgās ētikas jābūtību katalogu, kurā vienmēr varēs atrast ne vienu vien uzskatu sistēmu, kas paredz, ka apzināts, racionāls lēmums par cilvēka (vai arī vēl neesoša cilvēka) nogalināšanu nav pieļaujams. Tāpēc, ka tas ir grēks, tā ir nehumāna rīcība. Vai arī tas vienkārši ir pretdabiski, kā to pasniedz Reformu partijas deputāte Inga Bite:

Tātad — no dabas viedokļa sievietei ir tiesības saudzēt un aizsargāt savu bērnu. Iznēsāt, piedzemdēt un izaudzināt. [..] Tās ir tiesības, kuras šajā jautājumā izriet no dabas likumiem, nevis tiesības no bērna atbrīvoties.

Veidu, kā argumentēt, kāpēc aborts ir slikti, kā redzams, netrūkst. Grūtāk ir paskaidrot, kāpēc tanī pašā laikā ir pieļaujamas dažādu citu veidu mokas un nāves.

Neiznīcināšanas ētika

Antiaborta uzskatu sistēmās iekļaujot citas, kuras par neētisku uzskata gaļas ēšanu, diskusiju var paradīt vēl daudzslāņaināku. Daudzi veģetārieši un it sevišķi vegāni izvairās no dzīvnieku izcelsmes pārtikas tāpēc, ka šie produkti nereti tiek iegūti, nodarot ciešanas dzīvniekiem, tai skaitā viņus nogalinot. Atsakoties no gaļas izstrādājumu ēšanas, ir iespējams ierobežot šo nāves industriju, par kuras reālo seju liela daļa gaļas ēdēju ne zina, nedz arī vēlas zināt. No šāda skatupunkta, kas uzsver nepieciešamību izvairīties no nevajadzīgām, izbēgamām nāvēm, var palūkoties arī uz abortu, vismaz tajās grūtniecības stadijās, kurās auglis kaut ko patiesi jūt. (Jā, zinu, ka būt vegānam automātiski nenozīmē arī būt pro-life, es šeit tikai norādu uz argumentācijas līdzībām.)

Ja diskusijas par abortiem izrietētu no šādi pamatotas dzīvības vērtības un nepieciešamības izskaust ciešanas, abortu pretiniekiem būtu jāskaidro, kāpēc runa ir tieši par (topošiem) cilvēkiem jebkurā to attīstības stadijā, nevis par plašāku dzīvo būtņu loku. Kāpēc dzīvnieks, kurš spēj just sāpes un kuram arī ir savs raksturs (personība?), var tikt nogalināts utilitāros nolūkos vai ja tas ir palicis lieks, vai kādu citu iemeslu dēļ, bet auglis būtu jāaizsargā no ieņemšanas brīža? (Šajās diskusijās dažkārt tiek stāstīts un rādīts, cik nedēļu vecumā auglim attīstās visas orgānu un nervu sistēmas, tādējādi liekot saprast, ka aborts tam nodara ciešanas, taču šie emocijas modinošie fakti ir nevietā, jo diskusija ir nevis par to, vai auglis aborta laikā mokās, bet gan par to, vai māte drīkst gribēt, lai tas tiek likvidēts vispār.)

Taču pretaborta kustības pārstāvji īsti nav tie paši, kuri dažādās formācijās un ar dažādiem pamatojumiem iestājas vai nu par plašām, cilvēkam neekskluzīvāmdzīvības tiesībām, vai paplašina to radību loku, kuru dzīvība ir saudzējama un kuri, tāpat kā nedzimuši bērni, sevi nevar aizstāvēt un pārstāvēt. Nē, abortu pretinieki runā tikai par cilvēka dzīvību. Un, lai stiprinātu savas pozīcijas, viņi patvaļīgi pārdefinē noteikumus un paziņo, ka auglis ir cilvēks jau no ieņemšanas brīža, pat ja sākumposmā tur no cilvēka ir tik vien kā potenciāls kļūt par cilvēku.

Liekulība? Drīzāk pretenzijas uz varu pār citiem.

«Augļojieties un vairojieties!»

Abortu tēma parāda, kur ir problēma ar šāda veida diskusijām: tās pārāk bieži ir politiskas un pārāk reti orientētas uz problēmas cilvēcisko pusi. Nav brīnums, ka lielākie abortu ierobežotāji ir nacionālisti un baznīca. Viņi uz cilvēku vairošanos raugās kā uz funkciju, kas ir iederīga viņu skatījumā par atsevišķas valsts iedzīvotāju vai tautas, vai visas cilvēces vēlamo attīstības virzienu. Viņi zina, ka šāds pareizais virziens ir, bet viņi saprot arī, ka to īstenot ir iespējams tikai tad, ka viņiem ir teikšana pār citu cilvēku ķermeņiem, neatstājot procesu pašplūsmā. Piemēram, no reliģiskā skatu punkta tas izskatās šādi:

Un Dievs tos svētīja un sacīja uz tiem: «Augļojieties un vairojieties! Piepildiet zemi un pakļaujiet sev to, un valdiet pār zivīm jūrā un putniem gaisā, un katru dzīvu radījumu, kas rāpo pa zemi.» (1 Moz. 1:28)

Arī abortu iegrožotāju argumentos nereti izskan tieši rūpes par demogrāfiju. Lai gan šis diez vai ir reāls veids valsts iedzīvotāju skaita samazinājuma kontrolei, tas netraucē abortu statistiku apskatīt tieši tādā griezumā: viens no embriju tiesību kvēlajiem aizstāvjiem Imants Parādnieks 2011. gadā Latvijā veiktos 10 500 abortus pretnostata 18 500 dzimušajiem bērniem. Šā gada martā viņš tā arī sacīja: abortu samazināšana ir viens no demogrāfiskās situācijas uzlabošanas virzieniem.

Šīs pašas pretenzijas uz citu cilvēku ķermeņiem ir lasāmas arī šīs tēmatikas rakstu komentāros, kur var tikt norādīts, ka tautas izdzīvošanas interesēs indivīdu tiesības izvēlēties abortu ir ierobožojamas. Bieži izskanošā empātija pret embrijiem neatkarīgi no to attīstības un justspējas pakāpes («Bērni grib dzīvot!») faktiski ir tieši tas pats: savas pārliecības, savu pieņēmumu, savas ētikas uztiepšana citiem ar mērķi realizēt savu priekšstatu par lietu kārtību ar mērķi panākt noteiktu plašāku efektu.

**

Augstajam abortu skaitam ir savi iemesli, tā ir reāla problēma, un attiecīgi risināmi, taču risinājums ir nevis abortu ierobežošanas, bet atbalsta un izglītošanas pusē.



— nııtŕø

 Raksturvārdi: ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:

Divas atsauksmes

Es laikam esmu palaidis garām, bet KUR kāds runā par abortu aizliegšanu? Tvneta komentētāji, lol? Baznīca – jā, to tai liek tās dogmas, bet šoreiz nacionālistu piesaukšana galīgi nav vietā. Cik esmu salasījis sagatavotos priekšlikumus, tad tur ir runa tieši par atbalstu, lai abortus vairs neveiktu tik daudz – skatoties gan no morālā, gan no materiālā aspekta.

Mazliet no citas puses.
Sabiedrībā, skatot morāles un materiālās vajadzības, vispār ir radies tāds veidojums, ka bieži cilvēks, kurš nav atteicies no materialitāti ierobežojošas morāles (jebšu — morāles, kas traucē „brīvi“ dzīvot), to slēpj aiz materialitātes maskas, jo valda neticība jēdzienam „nedrīkst“. Tādēļ cilvēks, kas sevi nevēlas sabiedrībā asociēt ar Baznīcas tēlam piederošu, ir spiests meklēt kaut kādus merkantilus apsvērumus, lai radītu morāles noģiedamu apstiprinājumu. Taču tīri pie morāles, pie morāla „nedrīkst“, paliek tikai Baznīca, kura, kā tas, piemēram, bija redzams bēdīgajā Vanšu tilta traģēdijā, tiek uzskatīta par kaut ko pilnīgi pretdabisku — tur viena no amatpersonām izteicās aptuveni šādu: „Ir aizdomas, ka lēcējs bijis psihiski nelīdzsvarots, jo kaut ko runājis par Dievu“.
Rezultātā — ja gribi, lai tevi šodien uzklausa, mini kaut kādus materiālus ieguvumus, bet, ja paliksi pie morāla „nedrīkst“, tad visdrīzāk tiksi uzskatīts par psihiski nelīdzsvarotu personu. Tā ir tāda izšķiršanās, sen jau tie laiki pagājuši (ja tādi ir bijuši), kad cilvēkam morāle, kas liedz baudas, bija pašsaprotama.

—-
Vēl īsti nesapratu, kāpēc aborta aizliegšana nav risinājums, jo, teiksim, kurš mūsdienu pasaulē mēģina izglītoties par lietām, kas „darbojas un netraucē“. Uzskatu, ka tieši šāds „nedrīkst“, kas attiecināts uz pierastām lietām, spētu vēl atdzīvināt „nedrīkst“ jēdzienu kā tādu, atdzīvināt morāli kā kaut ko savrupu no materiāliem ieguvumiem.



  • Tie, kas māk rakstīt atsauksmes, parasti māk arī lasīt.

    Žurnālam ir ieslēgta komentāru filtrēšana. Tas nozīmē — komentārs nebūs redzams, līdz to neapstiprinās raksta autors.

Zināšanai:
  1. Visas HTML birkas, izņemot <b></b> (<strong></strong>) un <i></i> (<em></em>), pazudīs. Ja vēlies stilot, lieto textile. Tas nozīmē, ka vari spēlēties ar šādiem un vēl citiem kodiem: _slīpraksts_ *treknraksts* ??citējums?? -dzēsts- +ievietots dzēstā vietā+ ^augšraksts^ ~apakšraksts~ un tā tālāk.
  2. Saites ievietojam šādi: "saites teksts":http://adrese. Vai arī "saites teksts(saites nosaukums, kas parādās, uzbraucot virsū peli)":http://adrese
  3. Bet tā vispār interneta adreses par klikšķināmām saitēm pārvērtīsies pašas no sevis.
  4. Novērtēsim, ka norādīsi e-pasta adresi. Tavu personisko informāciju citiem neizpaudīsim, tā būs pieejama tikai mums.

Meklēšana

Šī diena

  • Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

pēdējās atsauksmes

  • keip: Tas links vairs nedarbojas tādēļ lietojiet šo :) https://www.youtube.com/w atch?v=Z_oDMXi-Q…
  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…

rubrikas

izvēlēts raksts

Ir zināma romantika, iekāpjot vienā no pirmajiem rīta trolejbusiem, kas aizsalušiem logiem ap pulksten pieciem sāk savu ikdienas kalpošanu tautai. Konduktores vēl mierīgas, satiksmes nekādas un, pats galvenais, ir iespēja pagrābt kādus sešus septiņus avīzītes 5min numurus abās valodās.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu grafiti »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties internetā kopš 2002. gada

E-pasts: mosties-at-gmail-com

Spēks no Pivot, izmitina Process.lv

Famfamfam ikonas