pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 0 no 0 balsīm

mosties.org

2011. gada 16. marts 20:44 Viena atsauksme

Leģionāri un konteksts

16. marts

Vācu kinorežisorei Lenī Rīfenštālei nacistu režīms vienlaikus gan ļāva sasniegt slavas augstumus, gan arī sabojāja viņas karjeru. Rīfenštāles veidotās nacistu propagandas filmas bija tik iespaidīgas, ka pēc nacistu režīma krišanas viņai nebija nekādu izredžu turpināt darbu kino nozarē. Nelīdzēja pašas mēģinājumi pārliecināt, ka viņa nav nekāda naciste — filmas stāstīja ko citu, tās bija arī neiznīcināma prizma, caur kuru tika interpretēti arī visi nākamie viņas mākslinieciskie centieni.

Rīfenštāles liktenis nāk prātā, vērojot diskusijas par to, ko darīt ar latviešu leģionāriem.

Nenodzēšanais nacisma traips

Rīfenštāle visu savu mūžu mēģināja aizstāvēt sevi pret apsūdzībām personiskā nacistiskā pārliecībā un sadarbībā ar nacistu režīmu. Dažkārt tas skanēja gandrīz vai komiski — piemēram, norādes, ka viņa savā 1935. gada lentē Triumph des Willens ir «tikai» filmējusi Nacionālsociālistiskās partijas kongresu Nirnbergā un «tikai» atspoguļojusi tur notiekošo. (Plašs viņas skaidrojums ir skatāms 1993. gada filmā «Die Macht der Bilder: Leni Riefenstahl» / «The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl».)

Kino ir valoda, kuru viegli var izmantot vīzuālām un vēstījuma manipulācijām, radot vajadzīgo priekšstatu par konkrēto pasākumu vai notikumu. Atkarībā no vēstījuma mērķa, var fokusēties uz to, kas pasākumu padara vērienīgu vai, gluži otrādi, haotisku, garlaicīgu, nenozīmīgu. Raugoties uz veidiem, kādā Rīfenštāle nacistu sanāksmi parādīja, kadru pēc kadra var atklāt izteiksmes līdzekļus, kuri ļāvuši sasniegt filmas mērķi. Viņa savu darbu darīja izcili. Mazāk izcili bija mēģinājumi citus pārliecināt, ka vienīgais, ar ko viņa nacistu dokumentālajā kino ir nodarbojusies, bija «realitātes atspoguļošana».

Pagāja 2. pasaules karš, nacisti zaudēja, un zaudēja arī Rīfenštāle. Neskatoties uz nebeidzamajiem mēģinājumiem reabilitāties, no Trešā reiha ēnas viņa vaļā tikt nevarēja. Ceļš uz kino viņai bija slēgts, un visi mēģinājumi atgriezties šajā jomā izraisīja asus protestus — turklāt grūtības bija darboties arī citās jomās.

Piemēram, 1970. gadā viņa izdeva fotogrāmatu Pēdējie no Nubas cilts — darbu, kurā bija iemūžināti Sudānas teritorijā dzīvojušās nubas cilts piederīgie. Grāmata bija ārkārtīgi populāra, taču arī tad viņas veikums tika nolasīts nevis kā mākslas darbs pats par sevi bet gan kā nacismam tuvu uzskatu paušana. Sjūzena Zontāga runāja par «fašisma estētiku», kas parādās Rīfenštāles fotogrāfijās, un uzskatīja, ka šis ir tikai turpinājums viņas līdzšinējam nacistu propagandistes darbam.

Mūža nogalē Rīfenštāle nodarbojās ar ūdenslīšanu un fotogrāfēja, filmēja zivis. Viņa beidzot bija atradusi nozari, kur viņas darbam nacisma slavināšanu piedēvēt bija grūtāk.

Konteksta smagums

Līdzīgi kā Rīfenštāle, arī leģionāri savā laikā ir bijuši ierauti nacisma mašīnā, un tagad ir problemātiski noteikt, cik ļoti kāda cilvēka aktivitātes nacistu pusē ir bijušas personiski nacistiskas.

Leģionāri noliegs, ka ir karojuši par nacistiskās Vācijas uzvaru. Viņi norādīs, ka daudzi no viņiem leģionā nonāca ne jau brīvprātīgi. Viņi uzstās, ka šī ir latviešu karavīru, nevis nacistu armijas diena, un ka viņu sanākšanai ar «Waffen SS» saistība ir tikai tāda, ka viņiem ir bijis kopējs sūrs liktenis. Viņi nebeigs atkārtot, ka nav nekādi nacisti.

Taču līdzīgi kā Zontāga lasīja Rīfenštāles fotogrāmatu, mediji un politiķi lasa leģionārus un viņu atbalstītājus. No tā projām tikt vienkārši nav iespējams un, ja godīgi, šādu interpretāciju pārmest arī nevar. Gluži tāpat kā pētnieks tekstu analizē, salīdzinot ar kontekstu, arī sabiedriski politisko norišu apskatnieks darbojošās personas novērtēs pēc viņu iepriekšējiem darbiem. Ir grūti pamatot, kāpēc interpretācijas veids, kas parasti ir pieņemams, konkrētajā gadījumā nav — un vai iemesls, kāpēc šis interpretācijas veids konkrētajā gadījumā nav pieņemams, slēpjas pašā interpretācijas problēmā vai arī kādos ārējos ideoloģiskos uzstādījumos.

Lenī Rīfenštāle noteikti savas dzīves laikā būtu uztaisījusi daudz izcilu filmu, bet viņa to nevarēja, jo bija «nepareiza». Vienīgais, ko vēlas darīt Latviešu leģionāri, ir reizi gadā iet gājienā līdz Brīvības piemineklim, taču arī viņi ir «nepareizi». Pret savu kontekstu viņi ir bezspēcīgi.



— nııtŕø

 Raksturvārdi: , ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:

Viena atsauksme

Varbūt tomēr jāanalizē ne viņi, bet sabiedrība, mediji, politika t.i. birku karinātāji. IMHO ilgtermiņa šo cilvēku čakarēšana tikai vairo latviešu simpātijas pret leģionāriem. To savukārt citi speciālisti atkal klasificē “pareizi” par glorifikāciju, uzņem “pareizas” filmas …



  • Tie, kas māk rakstīt atsauksmes, parasti māk arī lasīt.
Zināšanai:
  1. Visas HTML birkas, izņemot <b></b> (<strong></strong>) un <i></i> (<em></em>), pazudīs. Ja vēlies stilot, lieto textile. Tas nozīmē, ka vari spēlēties ar šādiem un vēl citiem kodiem: _slīpraksts_ *treknraksts* ??citējums?? -dzēsts- +ievietots dzēstā vietā+ ^augšraksts^ ~apakšraksts~ un tā tālāk.
  2. Saites ievietojam šādi: "saites teksts":http://adrese. Vai arī "saites teksts(saites nosaukums, kas parādās, uzbraucot virsū peli)":http://adrese
  3. Bet tā vispār interneta adreses par klikšķināmām saitēm pārvērtīsies pašas no sevis.
  4. Novērtēsim, ka norādīsi e-pasta adresi. Tavu personisko informāciju citiem neizpaudīsim, tā būs pieejama tikai mums.

Meklēšana

Šī diena

  • Sarmīte, Tabita

pēdējās atsauksmes

  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…
  • Paula Izabella: lai man atsuta interesantus uzdevumus ar atteliem ar bildem u.t.t.

rubrikas

izvēlēts raksts

Kādreiz, ja redzēji kādu audiovizuālo materiālu, bija pamats domāt, ka tas atbilst līmenim, kāds tā tapšanas laikā bija iespējams. Atkarībā no mākslinieciskās veiksmes un ideoloģiskā sloga, darbs varēja būt sanācis labāks vai sliktāks, bet ar šo darbu bija strādājuši profesionāļi. Tu skatījies uz to un zināji, ka pats tā nevarētu uztaisīt, bet, ja gribēji varēt, nācās veltīt gaŗus gadus, lai iekļūtu šajā sfērā, iemācītos un beigās tiktu pie runāšanas.

Kad tādas tiesības iegūtas, vari veidot materiālus, ko rādīt citiem. Tas bija augsts statuss — pārvaldīt tehnoloģijas un iegūt piekļuvi medijiem, kuŗos sevis radīto rādīt cilvēkiem.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu tehnoloģiju pieejamība un satura kvalitāte »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties.org internetā kopš 2002. gada

E-pasts: redakcija-at-mosties-org

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas