pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 1.5 no 2 balsīm

mosties.org

2009. gada 7. maijs 10:32 7 atsauksmes

digitālais pret analogo

Atšķirība starp digitālo un analogo pamatā ir tehnoloģiska, tomēr tā jo spilgti parādās arī uztverē. Tas ir vecā un jaunā, stagnācijas un inovāciju, nostalģijas un progresa pretnostatījums.

Digitālais un digitālizēšana ir mūsu laikmeta aktuālālitāte. Ciparošanai tiek pakļauts viss, un ikdienas dzīvē tas atbalsojas kā tehnoloģiju svinēšana, pārejot uz jauno paaudzi, kā arī tehnoloģiju lomas palielināšanās ikdienas dzīvē. Viss it kā kļūst aizvien labāks, vismaz tā mums stāsta. Tas gan ir kultūras / ideoloģijas jautājums.

Vieninieki un nulles

Digitāls saistītā ar skaitļošanu vai elektroniku nozīmē, ka signāls tik pārvērsts binārajos skaitļos (vieniniekos un nullēs). Binārā valoda ir universāla datoru pasaules valoda, tādējādi tajā iekodēto informāciju var lietot krietni plašāk un uzglabāt vieglāk. Mazāk problēmu rada trokšņi, jo ikviens signāls, kas ir gana tuvu noteiktai vērtībai, tiks nolasīts kā šī vērtība.

Analogajā sistēmā signāls tiek pārraidīts elektroniskos impulsos, to nepārveidojot. Ierakstot skaņu ar analogo tehnoloģiju, sākotnējais signāls tiek modulēts uz kādu fizisko mediju — piemēram, vinila plati vai magnētisko lentu. Medija fiziskais apjoms ir tieši saistīts ar sākotnējās skaņas fiziskajām īpašībām (piemēram, amplitūdu), savukārt digitālie dati ir nemateriāli. Analogais signāls ir blīvāks nekā digitālais, kas tam runā par labu, tomēr ir augstāks trokšņu līmenis un vairāk ierobežotas pārraidīšanas iespējas.

Tipu un laikmetu atdalījums

Bet tas ir tikai tehnoloģiskais pamats. Digitālā un analogā pretnostatījums mūsdienās parādās arī daudz kur citur, lai mikroshēmu darbinātām sistēmām pretnostatītu mehāniskas sistēmas. Vislabākais piemērs ir digitālie pulksteņi un analogie pulksteņi. Tam ir visai maza saistība ar digitālajiem un analogajiem signāliem. Digitāls pulkstenis ir tāds, kas rāda ciparus, un tā pārinieks ir analogais pulkstenis, kam ir tradīcionālā ciparnīca ar bultiņu rādītājiem. Lai arī «analogie» pulksteņi mūsdienās joprojām ir populāri un netiek lietoti retāk kā tie ar elektroniskajām ciparnīcām, tomēr analogā un digitālā kā tradīcionālā un modernā pretnostatījums ir iekodēts arī šeit.

Arī dators pret rakstāmmašīnu ir digitālais pret analogo. Savādi ir ar disketēm — nu jau teju izzudušajiem datu nesējiem. Pēc būtības tās ir tikpat digitālas kā optiskie diski vai zibatmiņas, tomēr tehnoloģijas vecmodīgums ar tās problēmām (kuram gan nav gadījies atklāt, ka svarīgais fails «nenolasās») neapzināti liek to saistīt ar kaut ko no cita laikmeta, tātad — analogu.

Screaming in Digital

Digitālā un analogā pretnostatījums ļauj grupēt arī cilvēku dzīvesveidus. Hi-tech apoloģēts ar skārienjutīga ekrāna tālruni un bluetooth puļķi ausī, allaž ieslēgtu mp3 atskaņotāju un mūždien tiešsaistē ir digitālā dzīvesveida pārstāvis. Cilvēks, kas skujas ar žileti, nēsā kabatas pulksteni un izmanto vēl kādus aizgājušo laiku atribūtus, mūziku klausās no vinila platēm un pieņem pirmsdigitālā laikmeta uzvedības modeļus (lai kas tie arī nebūtu — gatavība iet duelēties? sevis noliegšana kopējam labumam? darbs bohēmas vietā? varonība slavenības vietā?) — viņš ir analogais.

Šī izvēle ir kultūras un ideoloģijas noteikta. Rietumu pasaulē kopš Industriālās revolūcijas ir valdījis mīts par progresu, priekšstatu par attīstību nemitīgā augšupvērstā līknē, un tas tiek pamatots ar aizvien jauniem tehnoloģiskiem sasniegumiem. Digitāluma kvalitātes kā šo sasniegumu izpausme var būt viens no digitālā dzīvesveida pievilcīguma iemesliem, kas liek novērsties no analogā nostalģiskās pievilcības.



— nııtŕø

 Raksturvārdi: ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:

7 atsauksmes

Es neatbalstu visa analogā pieskaitīšanu stagnācijai un visa jaunā – innovācijai. Es pat gribētu strīdēties, ka ir tieši otrādi. Tehnoloģijas attīstības rezultātā viss kļūst lētāks un pieejamāks un lietas, kuras agrāk varēja atļauties un izprast tikai profesionāļi tagad var iegūt jebkurš. Rezultātā ir novērojams krietns kvalitātes kritums, jo publiskā telpa tiek pārblīvēta un līdz ar to – piedrazota ar viduvējiem un nekvalitatīviem darbiem.

Kāda jēga ir no nezūdošas kopijas kvalitātes, ja tas darbs, kas tiek kopēts ir sūdīgs?

Par spīti tam, cik ērtākas mūsu dzīves ir kļuvušas dēļ cipariem, augstākās klases profesionāļi joprojām izmanto analogas tehnoloģijas. Kapēc?

Viss vecais būs atkal jauns. Tas, ko es gribēju teikt ir – jā, digitālais ir forši, bet tikai tad, ja tu pārzini tā analogo priekšgājēju un esi pietiekami disciplinēts, t.i. izmanto digitālās priekšrocības uzturot kvalitāti, kāda no tevis tiktu sagaidīga analogā vidē.

Nu ar to pulksteni kaut kā slideni sanāk — kā tad paliek ar tādiem, kur analogu ceijeri pa tikpat analogu ceijernīcu dzen advancēta elektronika? (Kā pretnostatījums ik rītu uzvelkamam zobratu un akmeņu mehānismam)

Nu i ar tiem cilvēkiem tāpat…

Es saprotu, ka raksts ir tāds metaforisks un vispārīgs, bet man tomēr gribas piebilst, ka tā vecais=analogais, jaunais=digitālais līdzība ir kā kurā jomā. Profesionālajā mūzikā un video, cik zinu, visu joprojām primāri raksta un glabā analogi, jo atomu un molekulu līmenī tomēr var saglabāt vairāk informācijas, nekā bitos un baitos. Izplatīšana un ieraksti, protams, ir digitāli, bet oriģināli tāpat glabājas uz smukām, lielām lentēm. Arī analogie instrumentu skaņotāji ir dārgāki un skaitās labāki par digitālajiem. Nevienai [analogai] gleznai nav iespējams uztaisīt 100% digitālu kopiju, t.i. — tādu, no kuras var atkal iegūt oriģinālu. Gan jau, ka ir vēl.

Neesmu centies bilst, ka digitālais ir labs un analogais slikts. Šis pretnostatījums ir versija par tehnoloģiskā progresa kā aizvien lielāku sasniegumu līknes mītu, kā tas parādās ikdienas uztverē.

Protams, ka profesionālajā jomā analogais formāts tiek attiecīgi novērtēts. Taču tas ir specifisks lietojums. Populārajā formā digitālais sola vieglāku lietošanu, lielākas iespējas un universālumu, kas ir tas, kas drīzāk saistās ar tehnoloģisko uzlabojumu, nevis kvalitātes nianses.

Šulc, pulksteņu analogais un digitālais ir savdabīgs ar to, ka tiem šie vārdi ir piešķirti nevis lai iedalītu tos pēc mehānisma, bet gan pēc ekrāna. Tādējādi tas vairāk ir stila, nevis tehnoloģiskā risinājuma jautājums (tie savā laikā bija modes lietiņa, kas stāstīja par īpašnieka sekošanu jaunākajiem elektronikas sasniegumiem).

Digitālais pulkstenis ir tas, kam ekrāna rāda ciparus, un, lai šo pulksteņu veidu nošķirtu no tiem, kam ir apaļa ciparnīca, pēc citur lietotā analogs vs. digitālais pretnostatījuma parauga tiem ir piešķirts analogo nosaukums.

Niitro, tieši uz to es vēlējos norādīt — ka cilvēku nodalīšana ir tikpat saturiski apšaubāma, kā pulksteņu. Vei, sanāk, ka viens citizen erzacs, ar kvarciem un elektroniku piehujārīts, izrādās tikpat analogs, kā Patek Philippe devaiss, lai gan iedziļinoties top skaidrs, ka atšķiras kā diena pret nakti.

Ne ne, pa manam jebkāda klasifikācija ir amorāla un nolemta neveiksmei, ja neskaita “lohs — smadzeņu lietotājs” diskrimināciju, ko atbalstu visās dzīves situācijās.

Es tikai par oriģinālajiem anologiem, vecā skola nekad napazudīs… Klasiku klasika Patek Philippe – http://chrono.lv/patek-philippe-pulksten..



  • Tie, kas māk rakstīt atsauksmes, parasti māk arī lasīt.
Zināšanai:
  1. Visas HTML birkas, izņemot <b></b> (<strong></strong>) un <i></i> (<em></em>), pazudīs. Ja vēlies stilot, lieto textile. Tas nozīmē, ka vari spēlēties ar šādiem un vēl citiem kodiem: _slīpraksts_ *treknraksts* ??citējums?? -dzēsts- +ievietots dzēstā vietā+ ^augšraksts^ ~apakšraksts~ un tā tālāk.
  2. Saites ievietojam šādi: "saites teksts":http://adrese. Vai arī "saites teksts(saites nosaukums, kas parādās, uzbraucot virsū peli)":http://adrese
  3. Bet tā vispār interneta adreses par klikšķināmām saitēm pārvērtīsies pašas no sevis.
  4. Novērtēsim, ka norādīsi e-pasta adresi. Tavu personisko informāciju citiem neizpaudīsim, tā būs pieejama tikai mums.

Meklēšana

Šī diena

  • Raita, Jogita, Evija

pēdējās atsauksmes

  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…
  • Paula Izabella: lai man atsuta interesantus uzdevumus ar atteliem ar bildem u.t.t.

rubrikas

izvēlēts raksts

Jorga Haidera mašīna pēc avārijas:Jorga Haidera mašīna pēc avārijas. Foto:Reuters

Austrijas galēji labējā politiķa Jorga Haidera nāve bija nevis nelaimes gadījums uz ceļa, bet gan Izraēlas slepenā dienesta «Mossad» darbs. To uzzināju meklējot, kādas markas mašīnu nelaimīgais politiķis izmantoja savā pēdējā braucienā.

Ikvienu skaļu notikumu var skaidrot ar sazvērestības teorijām, un Jorgam Haideram nebija jābaidās, ka viņa nāve būs izņēmums. Ļaudis, kam nepatīk ebreji, Izraēlas nepatiku pret galēji labējā politiķa uzskatiem uzskata par pietiekamu pamatojumu, lai uzskatītu, ka viņu nogalināja Izraēlas aģenti.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu Jorgu Haideru nogalināja «Mossad» »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties.org internetā kopš 2002. gada

E-pasts: redakcija-at-mosties-org

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas