pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 0 no 0 balsīm

mosties.org

2008. gada 10. decembris 13:14 12 atsauksmes

TB/LNNK reklāma: savējie un svešie

Tēvzemei un brīvībai/LNNK logo

Ļaudis ir satraukušies par «Tēvzemei un brīvībai»/LNNK reklāmu un tās vēstījumu, stereotipizējot starpnācionālās attiecības.

Nācionālajiem spēkiem jau nekas cits neatliek, kā stāstīt par šādām attiecībām, un, lai to darītu, viņi ir izmantojuši standarta stāsta vēstījuma struktūru, kuŗā risinās labā un ļaunā konflikts. Ja partija par savu mērķi uzskata latviešu sargāšanu no cittautiešiem, tad atbilstoši tas parādās arī reklāmā. Ja tas ir nepieņemami, tad nepieņemama ir TB/LNNK polītika kopumā. Man būtu paticis, ja partijai būtu cits piedāvājums, bet tad tā jau būtu cita partija. (Patiesībā šī tāpat nav tā partija, par ko uzdodas.)

Labie pret sliktajiem

Klips stāsta par to, ka ir svarīgi atbalstīt vietējos uzņēmējus. Lai to parādītu, ir nepieciešama iespēja salīdzināt dažādu darbojošos personu rīcību. Vieni dara, kā vajag, otri nē. Vieni ir labie, otri sliktie. Atpazīstot šādu vienkāršu struktūru, cilvēki uztvers stāstu un to sapratīs.

Ir vairāki varianti, kā parādīt labā attiecības ar ļauno. Pasakās ar labām beigām labie cīnās pret ļaunajiem un tos vai nu uzveic, vai pārmāca. Sliktie kļūst labi, dihotomija tiek iznīcināta, zaudētā harmnija — atjaunota. Šīs reklāmas veidotāji ir izvēlējušies variantu, kuŗā ļaunais un labais ar dažādu kodu palīdzību apliecina savu ļaunumu un labumu, bet konflikts atrisināts netiek un katrs aiziet katrs savu ceļu.

Skandāls ir izcēlies tādēļ, reklāma mums stāsta: sliktais arī turpmāk būs sliktais, un mums ar to ir jārēķinās. Mums ir jārēķinās ar viņa nicīgo attieksmi un nevēlēšanos piedalīties kopējā lietā — Latvijas ekonomikas (reklāmā teikts — valsts) stiprināšanā.

Labais un sliktais tipiskajā stāsta struktūrā ir pretmeti. Kas ir pretmeti šeit? Solārija iedegums un kažoki pret vienkāršākām drānām un gaišāku ādas krāsu, augstprātība (džekam ir spēcīgs žests ar galvu) pret smaidīgumu un draudzīgumu, vietējā piedāvājuma noraidīšana pret piedāvājuma pieņemšanu. Valodas lietojums abu pretējo grupu pārstāvjus iezīmē kā daļu no lielākām atšķirīgām grupām — latviešiem un krieviem. Līdz ar to ir grūti nepamanīt, ka īstais pretnostatījums tiek veidots nācionālitātes līmenī.

Stāsts varēja būt cits

Vai ir iespējams runāt par nācionālām tēmām bez latviešu pretstatīšanās citām etniskajām grupām? Var, tādā gadījumā spriedze klipā būtu mazāka, un būtu lielākas iespējas, ka vēstījumu vai tā daļu ir grūtāk uztvert. Vai var runāt par nācionālās ekonomikas jautājumiem bez šeit dzīvojošo tautību pārstāvju pretnostatīšanas? Var, un tādā gadījumā ekonomiskais vēstījums nepazustu, bet nacionālais vēstījums sliektos uz integrācijas pusi.

Dekonstruēsim šo stāstu, apmainot vietām latviešus un krievus. Latvieši varētu būt nicīgie, kas nepērk pašu eglīti (ja krievu pāris runātu latviski, viņus varētu noturēt par latviešu jaunbagātniekiem un modes līdzskrējējiem, arī tas ir pievilcīgs tipāžs, pret ko viegli sarīdīt publiku), bet krievu pāris pateiktu: «Dajķe nam našu — iz Latvii!». Vai arī — eglīšu pārdevējs varētu būtu krievs, un krievi viņam paietu garām, bet latvieši nopirktu. Ja klipa veidotāju uzdevums būtu parādīt pareizu un nepareizu ekonomisku rīcību, ikviens no šiem variantiem sajauktu nācionālistu gaidas par etniskajiem raksturojumiem, bet vienalga pateiktu: jāpērk savējā eglīte.

Tādā gadījumā tiktu pretstatīti nevis latvieši un krievi Latvijā, bet gan Latvijas ražojumi pret pasaules ražojumiem. Pašlaik ienaidnieks, ekonomikas grāvējs mīt iekšpusē, bet dekonstrukcijas gadījumā ļaunais, kas ar savu importu grauj mūsu valsti, būtu meklējams ārpusē.

Naidnieks paliktu, bet tas nebojātu mūsu pašu iekšējās attiecības. Tāda TB/LNNK, kas sargātu Latviju no nevēlamām ārvalstu ietekmēm (Eiropas prasības, valodas sārņi, pasaules ekonomikas krīze), man patiktu labāk. Vai par tādu TB/LNNK mūsu vēlētāji balsotu, es nezinu.

--

Papildināts. Re, kā pasākums folklorizējas :)



— nııtŕø

 Raksturvārdi: , , ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:

12 atsauksmes

krievu pāris pateiktu: «Dajķe nam našu — iz Latvii!»
šitais arī velk uz nemieriem (manai nazi omei būtu viedoklis)

Katja, bez šaubām, ka būtu nemieri — latvietis paceltu galvu un sacītu: Latvija ir mana, a ņi vaša. Bet integrācijas moments — lielisks.

Protams, ja krievi eglīti prasītu latviski ar krievu akcentu, arī tad jau latviešiem būtu iebildumi: kas i, Latvijā mūžu nodzīvojuši, un nemāk normāli runāt, ja? Sabiedrības daļa, kas no cittautiešiem pieprasa bezierunu pakļaušanos, nekad nebūs apmierināta ar viņu citādības izpausmēm.

Jā, vakar to video arī ieraudzīju televīzijā un biju šokā. Un tad mēs brīnamies, kāpēc parādās mašīnas ar krievu karodziņiem. Pēc šādas reklāmas pat visu mūžu lv nodzīvojušam krievam, kurš prot latviski, parādās vēlme čupoties ar “savējiem” nacionālistiem.

Es atkal īsti neizpratu, par ko tā brēka — latvieši tur attēloti kā kaut kādi antiņi, kam visi dara pāri, un tad nu viņi vismaz viens otru pažēlo. Ij cibā savu neizpratni ieliku: http://klab.lv/users/kautskis/19081.html

Lai gan vispār tas droši vien ir smalkāk, nekā mums te šķiet. Patiesībā TB/LNNK reklāmu domājuši krieviem, nevis latviešiem — lai parādītu, ka latvieši ir nīkuļi, kas mēģina viņus apvainot. Doma noteikti tāda, ka krievi ņems ļaunā un sapratīs, ka tādus lohus tāpat var močīt, sāks arvien biežāk mašīnās karināt Krievijas karogus, nēsāt krekliņus ar uzrakstu CCCP un, dievs dos, varbūt pat kaut ko attāli līdzīgu Tallinas nemieriem redzēsim — un tad jau TB/LNNK par reitingiem varēs neuztraukties.

On a totally unrelated note, Bušs ir ķirzakcilvēks, saeintologi jau sen valda visu pasauli un ļaunās megakorporācijas nevienam nesaka, ka no kosmosa iespējams iegūt bezmaksas enerģiju. :)

nē, nu es vispār domāju, ka TB nav muļķi (kaut kas par teātri un sazvērestības teorijām, un bušs=ķirzaka, un naftas magnāti pret biodegvielu)

Saistībā ar reakciju, ko šī reklāma izsaukusi, ir kāds zīmīgs moments: tie, kam tā patīk, saka: bet vai tad tā nav? Vai tad krievi nav rupji un augstprātīgi?

Protams, ka šādas situācijas daudzu cilvēku ikdienas dzīvē ir bijušas. Protams, ka viņi ir arī tādi. Statistika parādītu, ka bagātākie cilvēki Latvijā ir krievi (krieviski runājošie), un arī cietumos viņi ir vairākumā.

Reklāmā attēlotais krievu tips latvietim ir labi zināms, bet šis tips, kas parādīts par nācionālitātes pārstāvētāju, diemžēl izspiež daudzos citus krievu tipus: izpalīdzīgos, draudzīgos un citādi lādzīgos. Tādējādi klasifikācija pēc tautības principa ir bīstama, jo balstās uz pārlieku plašu vispārinājumu.

nē, nu bet kas ta nosaka situācijas kopainu, ja ne vairākums?
Statistika parādītu, ka bagātākie cilvēki Latvijā ir krievi (krieviski runājošie), un arī cietumos viņi ir vairākumā.
p.s. nekad mūžā man laikam nepieleks vārda “diskurss” jēga :(

Katja, ne jau vairākums krievu Latvijā ir bandīti un bagātnieki, bet noteiktos sabiedrības segmentos parādās nacionālās atšķirības. Tas, ka veiksmīgākie naudas taisītāji ir krievi, nenozīmē, ka Latvijā krievu kopiena ir turīgāka nekā latviešu.

Un, pat neapšaubāms vairākums no bagātajiem, augstprātīgajiem un recidīvistiem būtu krievi, situācijas kopainu šādi zīmēt ir bezatbildīgi. Kamēr Latvijā dzīvos kaut viens lādzīgs krievs, šī reklāma būs aizskaroša un tāpēc nepieņemama. Tautība nav īstā īpašība, pēc kā vērtēt cilvēkus.


Par diskursu — jo labāk Tev :)

tāks. sāksim ar to, ka izšķirsim, kad no bagātākajiem vairākums ir krievu un kad no krieviem vairākums bagātie.
otrstāks. varbūt bezatbildīgi, bet, ņemot vērā varbūtību teoriju – var būt noderīgi sadzīvē.
treštāks. intereses pēc – pēc ka iesaki vertēt masas? (nepiesienos, vnk interesanti)

Katja, par izšķiršanu un varbūtībām — tas ir tas pats stāsts par laikmetīgo tiekšanos uz cilvēcību. Protams, Tu vari skaitliski pamatot, ka noteiktas tautības pārstāvji kontrolē ekonomiku, noteiktas tautības pārstāvji biežāk apmāna cilvēkus un piesakās par būrējiem, noteiktas tautības pārstāvji ir nepieklājīgi un netīrīgi. Kas nekait vilkt paralēles star nācionālo piederību un indivīduālajām rakstura īpašībām — ir tikai problēma, ka iespēja kļūdīties ir pamatīga.

Paturi prātā, ka šeit ir runa par cilvēkiem, nevis ievārījuma burkas pelējuma varbūtību vai tārpaino zirņu proporciju ražā. Citādi tas būs tas pats veidenbauma psihiatrijas tests — cilvēks, kas Tevi nepazīst, uzzinājis par Tavu piederību kādai formālai grupai vai, kā veidenbauma gadījumā, ieraudzījis vienu Tavu izpausmi, ņemsies Tevi raksturot, pietaupot sev pūles pieņēmumus un vispārinājumus pārbaudīt.

Kā vērtēt masas — varbūt pēc pūļa psiholoģijas?

Paturi prātā, ka šeit ir runa par cilvēkiem, nevis ievārījuma burkas pelējuma varbūtību vai tārpaino zirņu proporciju ražā.
nujā, lielākā atsķirība ir tajā, ka cilvēkveidīgās būtnes tīri mehāniski spēj pārvietoties pašas. citādi – masa ir masa, vai tas ievārījums vai pelējuši zirņi…
Kā vērtēt masas — varbūt pēc pūļa psiholoģijas?
un uz ko tad balstās pūļa psiholoģija? vai psiholoģija vispār? vai socioloģija, un visas brīnišķīgās zinātnes, kuras paredz šķirot tos, ko viegli pakļaut kopīgam mēram… :)

“Patriotizmam ir nozīme!!!!” Protams, jo krievu pāris negribeja pirkt egli no Latvijas, jo tā viņi izradīja savu attieksmi pret koku izciršanu Latvijā, bet “RĪKTĪGĀ” latviešu māte paradīja savai meitai, ka labāk pirkt latviešu izcirstos kokus…
un kur ir Jūsu patriotizms??? Vai tā ir labāk???



  • Tie, kas māk rakstīt atsauksmes, parasti māk arī lasīt.
Zināšanai:
  1. Visas HTML birkas, izņemot <b></b> (<strong></strong>) un <i></i> (<em></em>), pazudīs. Ja vēlies stilot, lieto textile. Tas nozīmē, ka vari spēlēties ar šādiem un vēl citiem kodiem: _slīpraksts_ *treknraksts* ??citējums?? -dzēsts- +ievietots dzēstā vietā+ ^augšraksts^ ~apakšraksts~ un tā tālāk.
  2. Saites ievietojam šādi: "saites teksts":http://adrese. Vai arī "saites teksts(saites nosaukums, kas parādās, uzbraucot virsū peli)":http://adrese
  3. Bet tā vispār interneta adreses par klikšķināmām saitēm pārvērtīsies pašas no sevis.
  4. Novērtēsim, ka norādīsi e-pasta adresi. Tavu personisko informāciju citiem neizpaudīsim, tā būs pieejama tikai mums.

Meklēšana

Šī diena

  • Sabīne, Sarma, Klaudijs

pēdējās atsauksmes

  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…
  • Paula Izabella: lai man atsuta interesantus uzdevumus ar atteliem ar bildem u.t.t.

rubrikas

izvēlēts raksts

Paskat tik - no visām pusēm cilvēki grib naudu. Nauda ir izdzīvošanas jautājums. Nauda ir greznība. Nauda ir apmātība. Nauda ir vara. Nauda nav nekas.

Nu labi, kaut kas jau tā tomēr ir. Vismaz tiem cilvēkiem, kas uz viena un tā paša stūra dažādās dienās nāk klāt un saka: «Labie cilvēki, ziedojiet zālēm» vai «Esmu bez darba, palīdziet izdzīvot!». Uzrunājot kādu konkrētu cilvēku, ieguvums nešaubīgi būs lielāks, bet varbūt šiem cilvēkiem laika arī ir atlicis pavisam maz. Vai varbūt pārāk daudz un atbildība par sevi un citiem liek ik dienas mocīties.

Es nezinu, vai tas ir teātris vai arī patiess izmisums, kas liek cilvēkiem tā darīt. Es nezinu, kam būtu jānotiek ar mani, lai es arī stātos viņu rindās. Kurš šodien gan var iedomāties, ka rīt nāktos dzīvot tā? Bailes liek novērsties.

Lasīt tālāk nejauši izvēlēto ierakstu lūdzēji »

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties.org internetā kopš 2002. gada

E-pasts: redakcija-at-mosties-org

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas