pievieno facebook

Novērtē rakstu: 12345Atzīme 0 no 0 balsīm

mosties.org

2008. gada 18. jūlijs 11:55 Divas atsauksmes

pāvests un populārā kultūra

Pasaules jauniešu dienu pasākumā Sidnejā uzrunājot simtiem tūkstošus cilvēku, Romas pāvests Benedikts XVI uzbruka populārajai kultūrai un patērniecībai — šāds vēstījums parādījās daudzos masu saziņas līdzekļos pasaulē. Ja pāvests tā būtu teicis, varētu apšaubīt viņa kompetenci ar kultūru saistītos jautājumos, taču šoreiz tā bija neprecīza sākotnējā interpretācija, kas pa klusajiem telefoniem nu sasniegusi interesentus visā pasaulē.

Labā un ne tik labā kultūra

Kāds sakars patērniecības un populārās kultūras kritikai ar kompetenci? Mūsu kultūrā, dzirdot kādu pieminam patērniecību un populāro kultūru, spriedums ir gatavs — tas ir truli, sekli, degradējoši un tamdēļ slikti. Tomēr šīs izpausmes ir tikai forma, savukārt saturs var būt visdažādākais. Līdz ar to uzbrukumus tām itin viegli ir iekļaut virspusējā izpratnē tam, ko pāvests būtu gribējis teikt.

Populārā kultūra nereti tiek skatīta kā pretstats augstajai, elitārajai kultūrai un līdz ar to kā kaut kas nevērtīgs. (Masas ciena elitāro kultūru, taču to nesaprot un nepatērē, pieņemot, ka tās vieta ir plauktā un mūzejā.) Tomēr šāda nostāja ir vienkāršojoša, jo paredz, ka industrija (patiešām šī vārda īstajā, rūpnieciskajā nozīmē, kā to saprata arī Frankfurtes skolas pārstāvji, bet jaunlatviešu valodā «industrija» vienkārši ir neiztulkots vārds ar nozīmi ‘joma’ vai ‘sfēra’) cilvēkus vienkārši zombē, un noliedz, ka cilvēki radošā veidā pieņem kultūras vēstījumus un tos apstrādā un piesavinās. Daļu industrija patiešām pakļauj, taču ne jau visus un ne visu.

Piemērs ir panki, kas savus raksturīgos kultūras elementus radīja, uzlabojot masu produkcijas piedāvājumu. Viņi saplēsa džinsas un izrotāja tās ar saspraudēm, savukārt izpratni par to, kas ir mūzika, dekonstruēja. Tas, ka kultūras industrija to visu pēcāk paņēma atpakaļ savā paspārnē, un veikalos parādījās rūpnieciski ražoti saplēsti džinsi, ir cits stāsts. Tomēr vēstījums ir — populārā kultūra cilvēkam nodrošina saprotamu materiālu, un viņš pats izlemj, vai tam bez ierunām pakļauties, vai pārveidot un izmantot saviem mērķiem.

Vēstījums populārā formā

Saistībā ar baznīcu ir kāds konkrēts piemērs. Iepazīstieties, katoļu priesteris Stens Fortuna. Mūziķis, kurš savus talantus lieto sprediķos. Domāju, ka Bronksas jauniešiem viņa repa frīstaili labi iet pie sirds. Bez hiphopa S. Fortuna spēlē arī džezu.

Arī tā ir populārā kultūra. Vai pret tik noderīgu formu, ko var piepildīt ar baznīcai tīkamu saturu, būtu vērsies pāvests? Protams, nē.

Visu izšķir nosaukšana

Vārds «kultūra» pāvesta runā parādījās tikai divas reizes. Pirmo reizi, runājot par daudzajām nācijām un kultūrām, kuru pārstāji ir ieradušies Sidnejā, un otro reizi, runājot par apustuļiem, kas vērsās pret «perversitāti kultūrā ap viņiem». Tas ir viss.

Jā, pāvests runāja par vides postīšanu, par seksuālo degradāciju un vardarbības slavinājumu, kas pārpludinot izklaides raidījumus televīzijā un internetā, viņš nosodīja pieaugošo alkohola un narkotiku lietošanu (es nezinu, vai šis patēriņš no tiesas pieaug). «Es sev vaicāju: Vai kāds, stāvot aci pret aci ar cilvēkiem, kuri patiesi cieš no vardarbības un seksuālās izmantošanas, varētu izskaidrot, ka šīs īsti (virtual) attēlotās traģēdijas ir domātas tikai izklaidei?» jautāja pāvests.

Jā, viņš no tiesas vērsās pret virkni negatīvi vērtējamu parādību. Tomēr, kā vēršanās objektu nosaukt, ir masu saziņas līdzekļu ziņā. Un tie vēstījumu interpretēja šādi, tas ir, ne visai precīzi.



— nııtŕø

 Raksturvārdi: , , ,

Atsauces (trackbacks)

Ja Tevis uzrakstītā publikācijā ir saite uz šo rakstu un Tu vēlies, lai pie šī raksta parādītos saite uz Tavu publikāciju, šeit vari iegūt adresi, ko iekopēt trackback (ping) lauciņā, kas atrodams kontroles panelī pie Tava raksta.

Atsauces saite:

Divas atsauksmes

Nu bet. Nevienu taču neinteresēs virsraksts “Pāvests ļoti pārdomāti vēršas pret negatīvajiem populārās kultūras aspektiem”. :(

Laba versija :)

Aģentūrai LETA virsraksti ir bijuši arī trīs rindiņas gari. Taču, ja par saturu, tad ziņu rakstītāji varēja pietiekami dramatiski izmantot arī citus pāvesta kritikas objektus. Pope warns young pilgrims to avoid lure .. ir tīri pieklājīgs virsraksts ij no akurātuma, ij drāmatiskuma pozīcijas raugoties.



  • Tie, kas māk rakstīt atsauksmes, parasti māk arī lasīt.
Zināšanai:
  1. Visas HTML birkas, izņemot <b></b> (<strong></strong>) un <i></i> (<em></em>), pazudīs. Ja vēlies stilot, lieto textile. Tas nozīmē, ka vari spēlēties ar šādiem un vēl citiem kodiem: _slīpraksts_ *treknraksts* ??citējums?? -dzēsts- +ievietots dzēstā vietā+ ^augšraksts^ ~apakšraksts~ un tā tālāk.
  2. Saites ievietojam šādi: "saites teksts":http://adrese. Vai arī "saites teksts(saites nosaukums, kas parādās, uzbraucot virsū peli)":http://adrese
  3. Bet tā vispār interneta adreses par klikšķināmām saitēm pārvērtīsies pašas no sevis.
  4. Novērtēsim, ka norādīsi e-pasta adresi. Tavu personisko informāciju citiem neizpaudīsim, tā būs pieejama tikai mums.

Meklēšana

Šī diena

  • Sabīne, Sarma, Klaudijs

pēdējās atsauksmes

  • agnese: sveiki es mekleju otru pusiti,mans nr 28928321zz atbildu uz sms zvaniet kuriem ir zz velam…
  • Antra: Viņš patiesībā ir lāga puika! Tāds sirsnīgs liekās …
  • niitro: Ilona, ja Tev būtu kāda nojausma par latviešu valodu, Tu zinātu, ar ko atšķiras jēdzieni “l…
  • Ilona: Beidziet muldēt. Es izrakņāju visas interneta dzīles un likumdošanu, kas nosaka, kā jārakst…
  • Edvīns: Tas rakstītājs ir totāls analfabēts.Nevienā zīmē nav noteikts auto stāvoklis,ir tikai novie…
  • Kaspars: interesanti, kurš gan atļautu celt to jauno fabriku, varu derēt, ka uzreiz tiktu vākti para…
  • Paula Izabella: lai man atsuta interesantus uzdevumus ar atteliem ar bildem u.t.t.

Kustība par negatīvu domāšanu Mosties.org internetā kopš 2002. gada

E-pasts: redakcija-at-mosties-org

Spēks no Pivot

Famfamfam ikonas